- Zanim autobusy zostały kupione wystąpiliśmy o pierwsze warunki przyłączenia do firmy, która wówczas była dostawcą energii elektrycznej dla MZK – tłumaczy Agata Buśko – w otrzymanej odpowiedzi zostaliśmy jednak zobowiązani do wykonania niezwykle kosztownych inwestycji. Wcześniej badaliśmy możliwości wprowadzenia do taboru autobusów na paliwo gazowe, ale rozbiliśmy się o ten sam problem – koszty inwestycyjne związane z rozbudową infrastruktury paliwowej. Ustawa o elektromobilności zobowiązuje nas jednak do tego, aby do 2028 roku tabor w 30% był zeroemisyjny więc znaleźliśmy się w krytycznej sytuacji.
MZK rozpoczęło również rozmowy z ECO Jelenia Góra, która na terenie miasta ma własną sieć dystrybucyjną energii elektrycznej i w 2022 roku stronom udało się osiągnąć porozumienie.
- ECO Jelenia Góra jest zarówno producentem jak i dystrybutorem energii elektrycznej – mówi Katarzyna Graboś Prezes Zarządu ECO Jelenia Góra – jesteśmy otwarci na nowych klientów w obszarze naszej działalności dlatego zbudowaliśmy stację rozdzielczą 20 kV i sieć dystrybucyjną od elektrociepłowni przy ul. Karola Miarki 31 do zajezdni MZK przy ul. Wolności 142 o długości ponad1,2 km
- Warunki przyłączenia od ECO Jelenia Góra otrzymaliśmy w marcu 2022 roku i to było dla nas zielone światło do rozpoczęcia procesu zakupów autobusów elektrycznych – mówi Agata Buśko
Całkowity koszt projektu, który jest pierwszym krokiem do zeroemisyjnego transportu publicznego w Jeleniej Górze został oszacowany na 77 mln zł, z czego dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozyskane przez Miasto Jelenia Góra w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” wyniosło ponad 47 mln zł.
Miasto wyposażyło MZK w autobusy oraz w stacje do ich ładowania. 10 dwustanowiskowych ładowarek stanęło na terenie bazy MZK.
- Podeszliśmy do rozbudowy naszej sieci dystrybucyjnej z perspektywy długoterminowej, pierwsze 10 autobusów elektrycznych zasilanych było już listopadzie 2023 roku , a już dziś tabor został powiększony o kolejne 10 autobusów, a w najbliższym czasie pojawi się kolejne 8 – mówi Katarzyna Graboś – nowo wybudowana sieć pozwala na wykonanie usługi dystrybucji energii elektrycznej do ładowania jeszcze większej liczby autobusów.
- Dzięki współpracy z ECO Jelenia Góra w naszym mieści mógł zafunkcjonować ekotransport – podsumowuje Michał Palewicz Członek Zarządu MZK Jelenia Góra – dostawę autobusów udało się idealnie zgrać w czasie z uruchomieniem dostawy energii elektrycznej do ładowarek.
Od listopada 2023 roku pasażerowie MZK Jelenia Góra podróżują elektrycznymi autobusami firmy Yutong E12, dysponującymi bezkobaltowymi bateriami o wysokiej sprawności, które wraz z systemem odzyskiwania energii pozwalają pokonać na jednym ładowaniu nawet 350 - 400 kilometrów w regularnej eksploatacji. Oznacza to, że zasięg autobusów pozwoli na obsługę kursów przez cały dzień. Ładowanie odbywa się głównie nocą i trwa około 5 godzin.
Tabor MZK Jelenia Góra przejeżdża rocznie ponad 4,2 mln km. Flota liczy 82 autobusy. Po realizacji ostatniej dostawy autobusów elektrycznych będą one stanowić ponad 40% składu taboru MZK Jelenia Góra.